Black Friday is hét moment voor consumenten om lekker spullen binnen te slaan voor een leuke prijs. Het uit Amerika overgewaaide concept van Black Friday is nu ook in Nederland razend populair. Voor bedrijven is het ook de tijd van het jaar waar de omzetten naar recordhoogtes stijgen. Toch bestaat er wel eens twijfel over of de deals tijdens Black Friday wel echt zijn? Hoe kan dat?

Sommige bedrijven gooien een week of een paar weken voor Black Friday hun prijzen namelijk geleidelijk omhoog. Vervolgens knallen ze er tijdens Black Friday mooie deals uit, zoals ‘40 procent korting op alle producten’ of ‘tweede product gratis’. Per saldo kosten die producten dan bijna net zoveel als op het moment van een paar weken terug. In Nederland is er de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar deze ‘sjoemeldeals’. Wat bleek: sommige bedrijven strooiden echt met flinke kortingen. Zo zijn bijvoorbeeld de Black Friday Mediamarkt deals te vertrouwen. Maar aan de andere kant zijn er dus ook inderdaad bedrijven die in de maanden voor Black Friday een lagere prijs hadden voor bepaalde producten dan bijvoorbeeld een dag voor Black Friday. Dat blijkt uit onderzoek van de consumentenbond.

Geen spectaculaire kortingen

Naast het feit dat bedrijven hun producten in de periode voor Black Friday dus langzaam duurder hebben gemaakt, blijkt ook dat sommige kortingen tijdens Black Friday helemaal niet zo hoog zijn. De kortingen die worden gecommuniceerd tijdens Black Friday zijn vaak niet spectaculair veel hoger dan bepaalde aanbiedingen in de rest van het jaar. Black Friday wordt dan voornamelijk gebruikt om meer te adverteren en de reclames wat agressiever in te steken. Hierdoor lijkt het alsof een bedrijf met flinke kortingen strooit, maar in werkelijkheid zijn de aanbiedingen helemaal niet zo gigantisch als dat ze het willen laten lijken.

Nu is het ook zo dat in Amerika Black Friday nog eens iets heviger beleefd wordt. Daar zijn kortingen van 75 procent bijvoorbeeld niet eens zo gek. In Nederland is dit nog niet echt aan de hand. Natuurlijk geven ze wel leuke kortingen, maar nog niet zulke absurd hoge. Maar misschien komt dat nog! Zo zou het bijvoorbeeld lekker zijn als een bedrijf als Douglas Black Friday kortingen geeft waar je even van in je ogen moet wrijven.

Cosmetica

Ook in de cosmeticabranche wordt gesjoemeld met de Black Friday deals. Het valt bijvoorbeeld niet zo op om bepaalde verzorgingsproducten een halve euro duurder te maken. Vervolgens kan er tijdens Black Friday mooi geadverteerd worden met zogenaamde ‘stuntprijzen’.